Hoe 5G bedrijven zal transformeren

Het datanetwerk dat bekend staat als 5G is de afgelopen jaren het middelpunt van de aandacht geweest voor allerlei industrieën. Nu 5G begint uit te rollen, belooft de toekomst van het internet soepeler te zijn dan ooit tevoren. Dat betekent dat bedrijven uit alle sectoren kijken hoe ze het meeste uit deze nieuwe versie van het internet kunnen halen. Aangezien 5G belooft meer bandbreedte en een veel lagere latentie te leveren, zullen bedrijven in staat zijn hun klanten en nieuwe doelgroepen te voorzien van meer aantrekkelijke en overtuigende inhoud en toegankelijkheid. Nu dat branding en reputatie zo nauw verbonden zijn met digitale prestaties, is 5G klaar om compleet nieuwe werelden van meer op maat gemaakte ervaringen en een volledige verbetering van online interacties aan te bieden.

Een nieuw online ecosysteem

Onderschat zeker niet de impact die 5G zal hebben op de industrie, dat zou een miskenning zijn van hoeveel impact de online ervaring heeft op de consument. Naarmate de wereld steeds mobieler wordt en het gebruik van smartphones om op het internet te surfen en live-evenementen te kopen, te bekijken en te beleven blijft toenemen, zal 5G een grote rol spelen om die consumenten te laten genieten van een meer soepele ervaring. Een van de meest gebruikte voorbeelden is in de gokindustrie, waar grote namen als Unibet streven naar real-time sportweddenschappen die het mogelijk maken voor fans om naar een wedstrijd te kijken, statistieken direct te verzamelen en te bekijken, en dat allemaal terwijl ze in staat zijn om naar wedstrijden te kijken zonder onderbreking. Dit is een van de onvermijdelijke sprongen voorwaarts waarin 5G zal voorzien, en andere industrieën moeten zich haasten om het potentieel bij te houden.

5G en productiviteit

Elke industrie en elk bedrijf dat een vooruitziende blik heeft op 5G zal een aantal grote voordelen krijgen. Een van de grote claims voor 5G is dat het de mogelijkheden van het internet zal superladen met alles van VR, HD-video, en andere meeslepende inhoud dat overal kan worden ervaren, ongeacht waar de klant zich zou bevinden. Denk aan de uitdagingen voor online bedrijven die hoogwaardige content willen produceren, maar weten dat ze beperkt worden door de kracht van de bestaande datanetwerken. 5G kan, indien correct gebruikt, de productiviteit verhogen, het bestaande marktbereik uitbreiden en zelfs de risico’s op het gebied van ROI en marketing verminderen. De gezondheidszorg maakt in het bijzonder een transitie naar een meer hightech en mobiele aanpak, wat betekent dat het beheer van de gezondheidszorg alleen maar wendbaarder zal worden.

Het doel van ‘real-time’

De lancering van 4G zorgde voor een onmiddellijke verbetering voor de consument, met betere downloadsnelheden en een gemakkelijkere toegang tot de vele duizenden apps. Het resulteerde zelfs in geheel nieuwe soorten diensten die voorheen beperkt waren tot pc-gebruikers, zoals videostreaming en mobiel gamen. 5G is niet slechts een kleine verbetering van de snelheid van het internet, het is een reuzensprong voorwaarts in termen van latentie. Dat betekent dat er meer mensen tegelijk en op dezelfde plaats online kunnen zijn, en dat zal een domino-effect hebben op de mogelijkheden van het Internet der Dingen. Het IoT wordt zo verbonden met 5G dat het beloofde doel van een meer verbonden wereld werkelijkheid kan worden, en dat is van vitaal belang voor elk bedrijf, in elke sector.

5G zal muziekfestivals veranderen, retailers, online gokken, en de maakindustrie, om er maar een paar te noemen. Die industrieën houden de uitrol van 5G nauwlettend in de gaten, maar elk bedrijf dat een digitale aanwezigheid heeft, zal profiteren van de lancering van 5G, zolang ze de tijd nemen om precies te leren hoe en waarom het de gamechanger zou kunnen zijn die het belooft te worden.