De meest voorkomende sportblessures

Je hoopt natuurlijk dat het nooit gebeurt, maar een sportblessure is een fenomeen waar iedere sporter wel eens mee in aanmerking komt. Omdat we weten hoe vervelend het is om een blessure te hebben, gaan we het hebben over de meest voorkomende sportblessures en hoe je deze kunt voorkomen.

Een knieblessure

We starten dit lijstje met de meest voorkomende blessure en dat is de knieblessure. Een knieblessure ontstaan het vaakst door een beweging die niet controleert is, een botsing, overbelasting of een valpartij. Sporten waarbij deze blessure veel voorkomt zijn: hardlopen, voetbal, basketballers en wielrenners. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een gescheurde meniscus die je bijvoorbeeld vaak hoort bij profvoetballers. Daarnaast zul je ook wel een gehoord hebben van een lopersknie die vaak voorkomt bij hardlopers.

Het voorkomen van een knieblessure

Om een knieblessure te voorkomen raden we je aan om regelmatig spierversterkende oefeningen te doen voor de knie. Bouw daarnaast niet te snel op tijdens de trainingen om overbelasting te voorkomen.

Een enkelverzwikking

We hebben het vast allemaal wel eens meegemaakt. Een verzwikte enkel. Het is absoluut geen pretje en sporters hebben er vaak last van. Daarnaast kan een enkelverzwikking zich snel voordoen zoals bij een wandelaar op straat. Bij een verzwikking rekken de enkelbanden uit en met een beetje pech kunnen zelfs je enkelbanden (af)scheuren. Hardlopers, voetballers en atleten hebben er regelmatig last van.

Het voorkomen van een enkelverzwikking

Je kunt een enkelverzwikking voorkomen door middel van een goede warming-up. Daarnaast helpt het ook al om goede, stevige sportschoenen te dragen. Tenslotte raden we je aan om regelmatig oefeningen te doen die de spieren in de enkels sterker maken.

Een sleutelbeenblessure

De derde sportblessure op dit lijstje is een sleutelbeenblessure. Deze blessure komt veel voor bij sporten zoals rugby, wielrennen en judo. Een sleutelbeenblessure kan door twee manieren tot stand komen. Namelijk door ontwrichting van het sleutelbeen, dit komt meestal door direct contact. Daarnaast kun je nog een sleutelbeenblessure krijgen door indirect contact zoals een val. Dan spreken we meestal over een gebroken sleutelbeen.

Het voorkomen van een sleutelbeenblessure

Zoals je net hebt kunnen lezen komt een sleutelbeenblessure tot stand door een val of door de kracht van een ander. Hier kun je eigenlijk geen preventieve maatregelen tegen nemen. Het beste wat je kunt doen, is altijd goed opletten en bij een val niet te veel gewicht op je schouders proberen te laten vallen.

Een rugblessure

Deze blessure komt het meeste voor bij sporten zoals hockey en wielrennen. De oorzaak is meestal de stijfheid in de onderrug die ontstaan door overbelasting. Daarnaast komt een rugblessure veel voor bij sporters in de sportschool. De oorzaak hiervan is het verkeerd uitvoeren van een oefening.

Het voorkomen van een rugblessure

Om een rugblessure te voorkomen raden we je aan om regelmatig core stability oefeningen uit te voeren. Wanneer je een sterkere core hebt, zul je minder snel last krijgen van een rugblessure.

Dit waren ze dan, de meest voorkomende sportblessures en hoe je ze kunt voorkomen. Doe altijd een goede warming-up en misschien is het wel handig om een spiergel te kopen ter preventie van deze nare blessures. Kijk eens welke tips jou kunnen helpen en veel succes met het sporten!